Opleiding als keramist
Charles Catteau wordt op 26 januari 1880 geboren in Douai. Zijn vader is Belg, zijn moeder Française. Al als kind volgt Catteau lessen aan de academie. Later studeert hij aan de Ecole nationale de Céramique de Sèvres, waar hij in 1903 als ingenieur-keramist afstudeert. Daarna stapt hij over naar de Manufacture nationale de Porcelaine de Sèvres, waar hij op artistiek en technisch vlak verder wordt gevormd. Tussen 1904 en 1906 gaat hij aan de slag in Nymphenburg bij München. Hier komt hij in contact met Jugendstilcreaties en Franse art-nouveauproducten. Bovendien trouwt hij hier ook met Thusnelde Sauter.
Carrière bij Boch Frères
Als de aardewerkfabriek Boch hem in een zoektocht naar vernieuwende ideeën eind 1906 weghaalt in Nymphenburg, verhuist Catteau met zijn gezin naar La Louvière. Een jaar later wordt hij er hoofd van het Atelier de Fantaisie – de afdeling decoratie, dat hij tot 1948 zou leiden. Daarnaast wordt hij titularis aan de Ecole industrielle supérieure, waar hij keramisten, glasblazers en decorschilders opleidt. In 1910 krijgt hij een eerste gouden medaille voor zijn werk.
Vernieuwing in vormgeving
Tijdens de Eerste Wereldoorlog verblijft Catteau in Frankrijk, maar nadien keert hij terug naar La Louvière. Hij hertrouwt er in 1922 met Suzanne Rose Marie Delatre. Onder invloed van de art nouveau, en later de art deco, voert hij bij Boch Frères een vernieuwing door van vormen, decors en glazuren. In 1925 worden zowel Catteau als Boch Frères voor de kwaliteit en de vormgeving van hun industriële creaties geëerd tijdens de Exposition internationale des Arts décoratifs et industriels modernes. In 1946 gaat Catteau op pensioen en vier jaar later verhuist hij naar Nice, waar hij blijft schilderen – tot aan zijn dood in 1966.
‘L’homme de Keramis’
Uit zijn enorme productie en de talrijke prijzen die hij kreeg, kunnen we afleiden dat Catteau bijzonder gewaardeerd werd. Hij slaagde erin zijn creativiteit te combineren met de grootschalige productie. Hij creëerde tijdloze stukken die jaren in productie konden blijven en zijn signatuur, die met een stempel op de vazen werd aangebracht, werd langzaamaan een commerciële troef. Hoewel niet alle stukken door Catteau zelf werden geproduceerd, controleerde hij de modellen, de kleuren, de samenstelling van de glazuren en de scherf. Zo bepaalde hij het gezicht van de firma, en werd hij ook wel ‘l’homme de Keramis’ genoemd.