Twee gepassioneerde verzamelaars

Ontstaan van een passie


Het begint allemaal met een schaal die Claire De Pauw en Marcel Stal toevallig ontdekken. Vooral Marcel Stal, strijder tijdens de Tweede Wereldoorlog en Brussels kunsthandelaar, is meteen onder de indruk van de harmonieuze kleurenweelde. Ook de zinnelijke glans, de eenvoud en de levendige taferelen zorgen ervoor dat Marcel Stal zich sterk aangetrokken voelt tot dit werk dat Charles Catteau ontwierp voor Boch Keramis. Al snel deelt ook Claire De Pauw die passie.


Natuurlijke opdeling


In het begin koopt het koppel de objecten vooral om het object zelf. Door verbanden te leggen met hun andere verzamelingen ontstaat een bijzonder persoonlijke en atypische collectie: de kleuren zijn gelinkt aan hun collectie Cobra-kunst, de eenvoudige lijnen en strakke vormen aan de verzameling art-decomeubels.

Geleidelijk aan groeit niet alleen de collectie, maar ook de kennis van de verzamelaars. Voortdurend gaan ze overal ter wereld op zoek naar nieuwe stukken. Zo bezoeken ze de weduwe van Catteau in Nice en komen ze onder meer terecht in een winkel in Chicago, waar ze enkele zeer belangrijke maar ook erg dure stukken op de kop tikken. In de loop der jaren begint de collectie zichzelf als het ware te organiseren. Zo komt er een natuurlijke opdeling tussen het steengoed en aardewerk, ook bij de verzamelaars zelf. Want terwijl Claire De Pauw houdt van de aardekleuren en het ‘ruwe’ aspect van de steengoedvazen, houdt Marcel Stal vooral van de keramiekvazen met hun fellere kleuren en meer afwisselende, levendiger vorm. 

© Hughes Dubois
© Hughes Dubois

Toekomst verzekerd


Uiteindelijk verzamelen ze meer dan 800 vazen die variëren tussen traditie en moderniteit, en vernieuwing en nostalgie. Dankzij haar diversiteit is de collectie niet alleen een mooie weergave van de productie van Catteau tussen 1907 en 1948, maar ook van de ambities van het tijdperk. Want in die periode beleeft ons land zowel artistiek als industrieel een bloeiperiode. Aangezien Claire De Pauw het belang van deze collectie voor ons roerend erfgoed inziet, schenkt ze in 1999 de volledige collectie aan de Koning Boudewijnstichting.

Volgens de wens van de schenkster, is het overgrote deel van de collectie nu teruggekeerd naar La Louvière en toegankelijk gemaakt in het Centre Keramis en het oude atelier van de fabriek Boch Keramis.  Een aantal vazen zijn tentoongesteld in het Koninklijk Museum voor Kunst en Geschiedenis. Op die manier is de kunst van Catteau, waarmee hij een groot publiek wilde bereiken, nu voor iedereen toegankelijk. 

Delen